خودرومجموعه گیربکس

نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک

امروزه با گسترش صنعت خودرو سازی و به روز تر شدن خودرو ها ، هرروزه شاهد تغییرات گوناگونی در خودرو می باشیم.جعبه دنده های خودکار و یا همان گیربکس های اتوماتیک نمونه بارزی از این تغییرات می باشد.گیربکس های اتومات با هدف راحتی راننده و کارکرد بهتر موتور طراحی گردیدند اما در ابتدای ورود آنها به صنعت خودروسازی، برای استفاده و کارکرد درست آنها نیاز به آموزش درست به راننده داشت زیرا با نآگاهی راننده خسارت های زیان باری را به وجود خواهد آورد.

در این مقاله قصد داریم ۱۰ مورد از مشکلات بارزی که برای گیربکس اتوماتیک پیش می آید را شرح داده و رفع عیب آن را توضیح دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.
گیربکس اتوماتیک بدلیل انتقال گشتاور موتور از طریق جریان روغن به گیربکس و ساختار هیدروالکترومکانیکی آن، نسبت به خودروهایی با دنده دستی، مستلزم دقت و حساسیت بیشتری است.لذا با درک این موضوع می بایست موارد زیر را در نظر گرفت؛
خطاهای گیربکس را جدی گرفته و در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید. ادامه رانندگی با گیربکس معیوب، باعث گسترش خرابی به سایر قطعات شده که در نتیجه هزینه و زمان تعمیرات آن را چندین برابر می کند. روغن گیربکس را در زمانبندی و کیلومتر تعیین شده تعویض کنید.خودروهای اتوماتیک سیستم برق پیچیده‌ تری نسبت به سایر خودرو ها دارند، ترجیحا از وسایل برقی اضافه مانند چراغ زنون، آمپلی فایر، دزدگیر متفرقه و …استفاده نکنید.

مجموعه گیربکس اتوماتیک، سنسورها و مدارهای الکترونیکی حساسی دارد و موتورشویی برای آنها توصیه نمی شود. موارد دیگر به صورت مفصل در مقاله نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک توضیح داده شده است. روغن مورد استفاده در از نوع ||| ATF وایکو و ای سی دلکو بوده که ساخت کشور آلمان و امریکا می باشند.

نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک
نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک

آیا روغن گیربکس هم مثل روغن موتور نیاز به تعویض دارد؟

بلی. روغن گیربکس نیز همانند روغن موتور و سایر روغن‌های مورد استفاده در خودرو برای کیلومتر خاصی تولید و مورد استفاده قرار می گیرد،

لذا نیازمند تعویض کامل می باشد.

سرویس‌های دوره‌ایگیربکس اتوماتیک در چه زمانی انجام می پذیرد؟

سرویس‌های دوره‌ای بنا به توصیه کمپانی سازنده وابسته به کارکرد کیلومتر یا زمان باید صورت گیرد. تعویض روغن، فیلتر و سرویس‌ های دوره‌ ای گیربکس به موقع، رانندگی اصولی و آگاهی نسبی از عملکرد گیربکس، نقش مهمی در افزایش طول عمر قطعات گیربکس دارد. لازم به توضیح است زمان توصیه شده برای تعویض روغن و سرویس‌ های دوره‌ ای گیربکس اتوماتیک بین ۴۰۰۰۰ کیلومتر تا ۴۵۰۰۰ کیلومتر میباشد. لازم به ذکر است یکی از عوامل تعیین زمان تعویض روغن و سرویس‌‌های دوره‌‌ای ، شرایط رانندگی می‌باشد. برای مثال رانندگی در شهر پُر ترافیکی مانند تهران باعث افزایش دمای روغن و کاهش عمر آن می شود. لذا توصیه ما به هموطنان تهرانی تعویض روغن گیربکس بین ۳۰۰۰۰کیلومتر تا ۴۰۰۰۰کیلومتر می باشد.

نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک
نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک

علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک چیست؟

علت اصلی می‌تواند ناشی از ایراد برقی باشد. همچنین میزان نبودن فشار روغن گیربکس که ناشی از ایراد در ساعت می‌باشد. همچنین در بعضی موارد می‌تواند اشکال و یا پارگی در دسته موتورهای گیربکس باشد.

چرا گیربکس زوزه می‌کشد؟

صدای زوزه معمولا از صدای فشار روغن و یا خرابی دنده‌ها، مجموعه دنده سیاره‌ای و دنده‌های دیفرانسیل می‌باشد.

علت گاز هرز خوردن در گیربکس اتوماتیک چیست؟

گاز هرز خوردن گیربکس به علت کمبود روغن نرسیدن روغن کافی پشت کاسه کلاچ‌ها و فرسودگی و مستهلک شدن صفحه کلاچ‌ها می باشد.

خلاص شدن گیربکس به چه معناست؟

در خلاص شدن گیربکس موارد زیر دخیل هستند:
  • بریدن دنده اویل پمپ
  • خراب شدن توربین
  • هرز شدن پلوس
  • خالی بودن گیربکس از روغن و یا معیوب شدن چرخ دنده‌های داخل گیربکس

حالت اضطراری درگیربکس اتوماتیک به چه معنایی می باشد ؟

خودرو در یک دنده خاص مثل دنده ۳ ( البته در بعضی خودرو ها تعداد دنده های خودرو بیشتر است نظیر هفت دنده و هشت دنده این عدد متفاوت است) یا حالت اضطراری قرار می‌گیرد تا خودرو به اولین تعمیرگاه گیربکس مراجعه کند.

نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک
نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک

علت گیر کردن دنده در حالت پارک چیست؟

گیر کردن دنده در حالت پارک موارد زیر را شامل می‌شود:
  • نبود برق در سیستم پارک یا خالی بود باطری خودرو
  • خرابی استاپ زیر پدال ترمز
  • شکستن اهرم تعویض دنده از داخل گیربکس و یا خرابی در سلکتور تعوبض دنده

لرزش خودرو هنگام حرکت ناشی از چیست؟

لرزش خودرو علت های زیر را شامل می‌شود:
  • خرابی در دسته موتور
  • بکسباد کردن (هرز چرخیدن) صفحه کلاچ‌ها
  • خرابی پلوس

آیا گیربکس‌های هیبرید (هایبرید) هم نیاز به تعویض روغن دارند ؟

بلی. در خودرو‌های نظیر تویوتا پریوس، ۷۵ هزار کیلومتر و در خودروهای نظیر هیوندای سوناتا، همان ۴۵ هزار کیلومتر تعویض روغن انجام میگیرد

پیشنهاد مطالعه: 

[story_box image=”” style=”horizontal” title=”” link=”” target=”_blank” animate=””]

خودرو های هیبریدی (بخش دوم)

[/story_box]

برگرفته از :

  1. ویکی هَو
  2. car from japan
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن